Αρχική » Σχολιασμός » «Ουαχαμπισμός» και Σαλαφισμός

«Ουαχαμπισμός» και Σαλαφισμός

Η λέξη «Ουχαμπισμός» ακούγεται αρκετά συχνά απο διάφορα άτομα που σκοπό έχουν (με την άγνοια τους)  να προκαλέσουν φοβίες, αστήριχτες φήμες και να παρενοχλήσουν τους Μουσουλμάνους που ακολουθούν το Ορθόδοξο Ισλάμ, δηλ με βάση το Κοράνι και την Προφητική παράδοση (Σούννα) του Προφήτη μας Μουχάμαντ (ειρήνη και ευλογία σε αυτόν)

Τα άτομα αυτά που αποκαλούν ορισμένους Μουσουλμάνους «Ουχαμπιστές» αυτοαποκαλούνται ερευνητές, αναλυτές, πολιτικοί και τους βρίσκουμε πολλές φορές να είναι και δημοσιογράφοι η και «μουσουλμάνοι». Όλοι τους μοιράζονται ένα σημαντικό στοιχείο όταν αναφέρονται σε «Ουχαμπιστές» και στο«Ουχαμπισμό». Αυτό είναι το στοιχείο της άγνοιας περί Ισλαμικής ιστορίας και θεολογίας, η καλύτερα, για να είμαστε δίκαιοι, το στοιχείο της ημιμάθειας (που πολλές φόρες είναι χειρότερο και από την ολοκληρωτική άγνοια).

Σε αυτό εδώ το άρθρο θα αναιρέσουμε εν συντομία τον μύθο που επικρατεί γύρω από την λέξη «Ουχαμπισμός» και θα αναφερθούμε στους λόγους που ορισμένοι επικριτές είναι αμαθείς η στην καλύτερη περίπτωση ημιμαθείς. Θα αναφερθούμε και στους Σάλαφ η στο «Σαλαφιστικό» Ισλάμ (Σαλαφία) διότι οι επικριτές κάνουν άστοχα μια σύνδεση μεταξύ του «Ουχαμπισμού» και του Σαλαφισμού.

Από που προκύπτει η λέξη «Ουχαμπισμός»

Η λέξη «Ουχαμπισμός» είναι μια επινόηση ορισμένων αιρετικών Μουσουλμάνων και μη Μουσουλμάνων μόνο και μόνο για να εναντιωθούν στο Ορθόδοξο και αυθεντικό Ισλάμ. Η λέξη «Ουχαμπισμός» προέρχεται από το όνομα του μεγάλου και σπουδαίου λόγιου του Ισλάμ τον Μουχάμαντ Ίμπν Άμπντουλ Ουχάμπ (Ουχάμπ –ισμος). Γεννήθηκε το 1703 στην πόλη Uyaynah (βρίσκετε στα μέσα της Αραβικής Χερσονήσου) και κήρυξε τον Μονοθεϊσμό (Ταουχίντ) στο λαό του που είχε πέσει σε θεολογικά σφάλματα κατά του Μονοθεϊσμού (όπως λατρεία τάφων, εξύψωση και λατρεία αγίων κτλ). Ο Μουχάμαντ Ίμπν Άμπντουλ Ουχάμπ έχει γράψει εξαιρετικά Ισλαμικά δογματικά βιβλία που επεξηγούν τον Μονοθεϊσμό δίνοντας έμφαση στην αναίρεση των αιρετικών και κυρίως των Πολυθεϊστών. Τα βιβλία του όπως το Κάσφ αλ Σουμπουχάτ, το Κιταάμπ ατ Ταουχίντ, και το αλ Καουάηντ αλ Άρμπαα είναι κλασικά δογματικά βιβλία περί Ισλάμ με έμφαση στον Μονοθεϊσμό και διδάσκονται σχεδόν σε όλα τα Ισλαμικά πανεπιστήμια και σχολές της οικουμένης.

Ο λόγιος Μουχάμαντ Ίμπν Άμπντουλ Ουχάμπ δίδαξε το Κοράνι και την Προφητική παράδοση (Σούννα), τίποτα λιγότερο και τίποτα περισσότερο, τονίζοντας τα περί Μονοθεϊσμού. Η μεγαλύτερη απόδειξη είναι τα βιβλία του που είναι γεμάτα από Κορανικά χωρία και αυθεντικές ρήσεις του Προφήτη. Σπάνια βλέπουμε τους προσωπικούς του σχολιασμούς οπου και αυτοί απορρέουν από το Κοράνι και από την Σούννα.

Δίδαξε ο Μουχάμαντ Ίμπν Άμπντουλ Ουχάμπ τον «Ουχαμπισμό;»

Ένας από τους λόγους που αποκαλούμε τον «Ουχαμπισμο» ως μύθο είναι ότι δεν υφίσταται σαν διδασκαλία, ούτε καν σαν αίρεση, ρεύμα η παρακλάδι. Για άλλη μια φορά απόδειξη είναι ο ίδιος ο Μουχάμαντ Ίμπν Άμπντουλ Ουχάμπ και τα βιβλία του τα οποία κάνουν λόγο για το δόγμα του Ισλάμ, το πιστεύω, και τον Μονοθεϊσμό που πάνε πίσω, ως πηγές, στο Κοράνι και στον ίδιο τον Προφήτη Μουχάμμαντ (ειρήνη και ευλογία σε αυτόν). Η πλειοψηφία τον μεγάλων και κλασικών λογίων του Ισλάμ αναγνωρίζει τον Μουχάμαντ Ίμπν Άμπντουλ Ουχάμπ ως μεγάλη αυθεντία που ποτέ δεν δίδαξε κάτι πέρα από το Κοράνι και την αυθεντική παράδοση του Προφήτη. [1]  

Τότε γιατί αποκαλούν ορισμένους Μουσουλμάνους ως Ουχαμπιστές;

Ορισμένοι αμαθείς, πλανεμένοι και αιρετικοί Μουσουλμάνοι, αναλυτές, ερευνητές και πολιτικοί, όπως επίσης άτομα που ασχολούνται με θέματα ασφαλείας, λανθασμένα πιστεύουν ότι διάφοροι ακραίοι και εξτρεμιστές Μουσουλμάνοι προκύπτουν εξαιτίας του «Ουχαμπιστικού» Ισλάμ. Όπως προαναφέραμε κάτι τέτοιο ( ο Ουχαμπισμός) δεν υφίσταται ούτε καν ως αίρεση η παρακλάδι. Οι αμαθείς αυτοί που τις περισσότερες φορές έχουν τις προσωπικές τους (πολιτικές) ατζέντες, προσπαθούν να βάλουν τους Ορθόδοξους Μουσουλμάνους στο «τρυπάκι» της απομόνωσης και να τους περιθωριοποιήσουν με δηλώσεις και δημοσιεύματα φοβίζοντας έτσι τους άλλους Μουσουλμάνους και μη Μουσουλμάνους.

Προσπαθούν να επιτεθούν στο Ορθόδοξο Ισλάμ αποκαλώντας το ότι είναι δήθεν «Ουχαμπιστικό», να φανεί ότι προέρχεται από ανθρώπινες ερμηνείες, τονώνοντας έτσι τις αιρετικές ομάδες (και τις επιθυμίες τους) και αποδίδοντας στο αυθεντικό Ισλάμ ψεύτικες κατηγορίες όπως δήθεν ότι προάγει την βία, τον ριζοσπαστισμό και άλλα παρόμοια. Οι «γκάφες» και η αμάθεια των Ισλαμοφοβικών και αιρετικών επικριτών φτάνει σε απελπιστικά σημεία λέγοντας για παράδειγμα ότι ο Μπιν Λαντεν είναι «Ουχαμπίστας» η ότι στην Σαουδική Αραβία επικρατεί το «Ουχαμπιστικό» Ισλάμ.

Πως είναι δυνατόν ο Μπίν Λάντεν να είναι δήθεν «Ουχαμπίστας» όταν η ίδια η Σ. Αραβία τον έχει αποκηρύξει και οι Μουσουλμάνοι λόγιοι της χώρας αυτής τον έχουν καταδικάσει ως αιρετικό; [2]

Πως είναι δυνατόν, υποθέτοντας ότι ο «Ουχαμπισμός» είναι η ιδεολογία των τρομοκρατών και της Σ. Αραβίας, να έχουμε διάφορες ενημερώσεις κατά καιρούς της ίδιας της Σ. Αραβίας προς την Αμερική (και όχι μόνο) για τρομοκρατικά χτύπημα; Εξαιτίας αυτών των ενημερώσεων που δέχτηκε η ΗΠΑ (όπως και άλλες χώρες) από την Σ Αραβία, έχουν αποτραπεί αρκετά βομβιστικά χτυπήματα. Πως λοιπόν η Σ. Αραβία στηρίζει τον «Ουχαμπισμό» (που όπως είδαμε σαν ορολογία είναι εντελώς άκυρη) όταν εργάζεται κατά της τρομοκρατίας; [3]

Οι ανακολουθίες και οι αντιφάσεις ξεμπροστιάζουν τον κάθε αμαθή που χρησιμοποιεί την λέξη «Ουχαμπισμό» προσπαθώντας να δείξει με απελπισία ότι το Ορθόδοξο Ισλάμ είναι απλά μια σέκτα που διδάσκει την βία, προωθεί την τρομοκρατία και την καταστροφή. Κύριο στόχο έχουν την εναντίωση στο ίδιο το Ισλάμ κάνοντας επίθεση στις βασικές του αρχές χωρίς κανένα επιχείρημα απλά αερολογώντας περί βίας και αυστηρότητας.

Μια ματιά στο «Σαλαφιστικό» Ισλάμ (Σαλαφία)

Κατά κάποιο τρόπο οι εχθροί του Ορθόδοξου και του αυθεντικού Ισλάμ συσχετίζουν με τα παραπάνω και τον Σαλαφισμό. Τι είναι ο Σαλαφισμός; Λανθασμένα για άλλη μια φορά θεωρούν τον Σαλαφισμό ως μια ακραία και αυστηρή μορφή του Ισλάμ. Στην πραγματικότητα ο Σαλαφισμός είναι η Ισλαμική Ορθόδοξη Μεθοδολογία κατανόησης του αυθεντικού Ισλάμ. Ο Σαλαφισμός προέρχεται από την λέξη «Σάλαφ» και είχαμε πει σχετικά για τους Σάλαφ:

«Όταν λέμε «Σάλαφ» στην Ισλαμική Θεολογία εννοούμε τις πρώτες 3 γενιές των Μουσουλμάνων. Με άλλα λόγια τους πρώτους Μουσουλμάνους. Η πρώτη γενιά είναι οι «Σαχάμπα», οι σύντροφοι του Προφήτη μας Μουχάμμαντ (ειρήνη σε αυτόν). Η δεύτερη γενιά είναι οι «Ταμπιήν», αυτοί που ακολούθησαν μετέπειτα. Και η τρίτη γενιά είναι οι «Τάμπα ατ Ταμπιήν» αυτοί που ακολούθησαν τους «Ταμπιήν». Αυτές οι τρεις γενιές θεωρούνται παράδειγμα προς μίμηση

Έτσι λοιπόν ο Σαλαφισμός και οι Σάλαφι δεν είναι καμία ακραία μορφή η εκδοχή του Ισλάμ αντιθέτως είναι η αυθεντική και η ορθόδοξη μεθοδολογία (μάνχατζ) κατανόησης του Ισλάμ μέσα από τoν Προφήτη τον ίδιο, τους Σάχαμπα (οπαδούς/φίλοι του προφήτη) και αυτούς που τους ακολούθησαν.

Ο Προφήτης Μουχάμμαντ (ειρήνη και ευλογία σε αυτόν) ο ίδιος είπε στην κόρη του την Φάτιμα (είθε ο Αλλάχ να είναι ευχαριστημένος μαζί της) «είμαι για σένα ένας ευλογημένος Σάλαφ» [4]

Ο Προφήτης Μουχάμμαντ (ειρήνη και ευλογία σε αυτόν) όταν ρωτήθηκε ποιος είναι ο σωστός τρόπος κατανόησης του Ισλάμ απάντησε: «Ο τρόπος στον οποίο βρίσκομαι εγώ και οι Σαχάμπα (οπαδοί, φίλοι, μαθητές του Προφήτη)» [5]

Και το Κοράνι διδάσκει ότι ο Αλλάχ ο Ύψιστος είναι ευχαριστημένος με τους Σαχάμπα και αυτούς που τους ακολουθούν στο πιστεύω με ακρίβεια (δηλ τους Σάλαφ). Διαβάζουμε:

«Τους πρωτοπόρους (στο Ισλάμ), οι πρώτοι απ’ τους Μουχάτζιρούν μετανάστες που εγκατέλειψαν (τα σπίτια τους) κι (οι πρώτοι) Ανσάρ (υποστηρικτές της Μεδίνας), που βοήθησαν, καθώς επίσης κι αυτοί που τους ακολούθησαν με καλές πράξεις, ο ΑΛΛΑΧ θα τους ικανοποιήσει, (όπως κι αυτοί) χάρηκαν με τα αγαθά Του. Γι’ αυτούς (όλους) ο ΑΛΛΑΧ ετοίμασε Κήπους, που κάτω τους κυλούν ποτάμια, για παντοτινή τους διαμονή. Αυτή είναι η (πιο) μεγάλη Νίκη(Κοράνι 9:100)

Ο Προφήτης Μουχάμαντ (ειρήνη και ευλογία σε αυτόν) είπε «Οι καλύτεροι άνθρωποι είναι αυτοί της γενιάς μου έπειτα η γενιά που ακολούθησε, έπειτα η γενιά που ακολούθησε.» [6]

Αυτές οι τρεις γενιές (Σάλαφ) είναι αυτές οπου ο Προφήτης ήταν μάρτυρας για τις αγαθοεργίες τους, και το Κοράνι τους αναφέρει λέγοντας:

«Κι όποιος εναντιώνεται στον Απόστολο, μετά τη καθοδήγηση που φανερά του αποκαλύφθηκε, και ακολουθήσει άλλο δρόμο εκτός εκείνου των πιστών, θα τον εγκαταλείψουμε στο δρόμο που διάλεξε. Τι άθλιο τέλος!» (Κοράνι 4:115)

Όλοι οι κορυφαίοι, μεγάλοι και κλασικοί λόγιοι του Ισλάμ (Ουλεμά) ήταν Σάλαφ με την έννοια ότι ακολουθούσαν την μεθοδολογία των πρώτων Μουσουλμάνων για την κατανόηση του Ισλάμ. Μερικά παραδείγματα:

Ο μεγάλος Ιμάμης αλ Αουζάη πέθανε το 157 έτος Εγίρας (δήλ. 157 χρόνια μετά από την μετανάστευση του Προφήτη από την Μέκκα προς την Μεδίνα) ο οποίος τόνισε λέγοντας «κάντε υπομονή κρατώντας την Σουννα σταματήστε εκεί που σταμάτησαν (οι Σαχάμπα), και να λέτε αυτά που είπαν, και να αποφεύγετε ότι απέφευγαν, και ακολουθήσετε τον δρόμο των Σάλαφ γιατί πράγματι ότι ήταν αρκετό για αυτούς είναι και για εσάς» [7]

Η πασίγνωστη Ισλαμική σχολή σκέψης του Ιμάμη Αμπου Χανίφα ήταν βασισμένη πάνω στην μεθοδολογία των Σάλαφ.  Είχε πει «αποφύγετε την αίρεση σε θέματα πίστης και να είστε προσκολλημένοι στον δρόμο των Σάλαφ» [8]

O σπουδαίος Ιμάμης, ο αδ Δάχαμπι, επίσης ήταν γνωστό ότι ήταν στον δρόμο των Σάλαφ [9]

Όλοι οι Ουλεμά των Μουσουλμάνων (Μπουχάρι, Μούσλιμ, Νασάι, Άμπου Νταούντ, Ατ Τιρμιδί, Ιμπν Μαάτζα, Ιμπν ουλ Κάγηιεμ, Ιμπν Ταημία, Ιμπν Καθήρ, Σηούτι,) και χιλιάδες άλλοι, ήταν Σάλαφ και ακολουθούσαν την Σαλαφία σαν μεθοδολογία κατανόησης του Ισλαμ μακριά από σέκτες, αιρέσεις και κομματικοποιήσεις. 

Είναι παραπάνω από ξεκάθαρο ότι ο Σαλαφισμός και οι Σάλαφι δεν είναι καμία ομάδα, κόμμα, σέκτα, αίρεση η παρακλάδι του Ισλάμ. Είναι η μεθοδολογία των πρώτων Μουσουλμάνων ξεκινώντας από τον ίδιο τον Προφήτη Μουχάμμαντ (ειρήνη και ευλογία σε αυτόν). Είναι η Ισλαμική Ορθόδοξη μεθοδολογία κατανόησης του Ισλάμ που όποιος δεν την ασπάζεται είναι αιρετικός και σχισματικός η αδαής, πολύ απλά γιατί αρνείται το Κοράνι και την Σούννα του Προφήτη η απλώς δεν γνωρίζει.

Κοιτώντας το ακόμα και από την σκοπιά της λογικής και της επιστήμης για να κατανοήσουμε μια ομάδα, μια θεωρία η μια ιδεολογία, πρέπει να πάμε πίσω και να δούμε πως οι πρώτοι οπαδοί αυτής της θεωρίας την αντιλαμβάνονταν και την δεχόντουσαν. Δεν μπορούμε να κατανοήσουμε κάτι με βάση τα δικά μας «θέλω» και δικές μας κοσμοθεωρίες. Ακόμα και από αυτήν την οπτική γωνία να το δούμε τότε πάλι θα καταλήξουμε ότι η μεθοδολογία των Σάλαφ είναι απαραίτητη και εύστοχη για να βγάλουμε έγκυρα συμπεράσματα περί Ισλαμικής θεολογίας και δογματικής.

Όλοι οι Ισλαμοφοβικοί αναλυτές, δημοσιογράφοι, και πολιτικοί με κρυμμένες ατζέντες που κάνουν χρήση της άκυρης λέξης «Ουχαμπισμό» και «Ουχαμπιστές» και λασπολογούν κατά της Ορθοδοξοτάτης Ισλαμικής μεθοδολογίας κατανόησης του Ισλάμ( Σάλαφ/Σαλαφισμός) αναιρούνται με μεγάλη ευκολία αρκεί κανείς να παρατηρεί τα γεγονότα.

Συμβουλεύουμε όλους αυτούς του Ισλαμοφοβικούς και τους πλανεμένους Μουσουλμάνους να κάνουν τον κόπο και να ρίξουν μια ματιά στα κλασικά παλαιά Ισλαμικά κείμενα και πάνω από όλα να παραθέσουν αποδείξεις και τεκμηριωμένα επιχειρήματα όταν επιλέγουν να λασπολογήσουν. Μέχρι στιγμής κάτι τέτοιο δεν έχουμε δει και γιαυτο όλες τους οι απελπισμένες προσπάθειες να σταματήσουν και να δημιουργήσουν φοβίες πάνω στους Σάλαφ και στο Ορθόδοξο Ισλάμ (Σαλαφία) αποτυγχάνουν παταγωδώς και πέφτουν στο κενό

Άχμαντ Ελντίν

———————————————————————————-

Υποσημειώσεις:

[1]Μάνχατζ αλ Φίρκατ αλ Ναάτζια του Σέιχ Μουχάμαντ Τζαμίλ Ζάηνο, σελ.143

[2] http://islamforgreeks.org/2010/12/14/al-qaeda-exposed/

[3] http://abcnews.go.com/US/wireStory?id=12072695 δείτε και εδώ http://wp.me/pumwg-70  την δήλωση του Μούφτη της Σ. Αραβίας και εδώ http://goo.gl/LCFnJj την πρόσφατη εξάρθρωση πυρήνα της αλ Κάιντα από τις Σαουδαραβικές αρχές.

[4] Μπουχάρι νούμερο 2652 και Μούσλιμ 2450

[5] Ατ Τιρμιδί 2641

[6] Μπουχάρι 2562

[7] Του Ισμαήλ Ίμπν ουλ Φάντλ στο αλ Χούτζα, 6/A-B

[8] Αφηγημένο από τον Ιμάμη Σουηούτι στο «Σάουνουλ Μάντακ ουαλ Κάλαμ», σελ.32

[9] Σιάρ Αλαάμουν Νουμπουλαά, τόμος 16, σελ.457

 

Προτεινόμενα άρθρα & ομιλίες:

Η μεθοδολογία κατανόησης του Ορθόδοξου Ισλάμ

Ποιες οι διαφορές μεταξύ Σιιτών και Σουνιτών και πως βλέπει το Ορθόδοξο Ισλάμ το Σουφισμό;

Advertisements

Στο AhmadEldin.blog θεωρώ ότι ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζεται, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι υιοθετώ τις απόψεις αυτές. Το κάθε σχόλιο εκφράζει τον σχολιαστή και μόνο. Παρακαλώ πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Σχόλια με ύβρεις, ειρωνείες, προκλήσεις, χλευασμούς, θα διαγράφονται αυτόματα

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s