Αρχική » Απαντήσεις » Γιατί αρνήθηκα την θέση του Ιμάμη για το Μουσουλμανικό «Τέμενος» της Αθήνας

Γιατί αρνήθηκα την θέση του Ιμάμη για το Μουσουλμανικό «Τέμενος» της Αθήνας

Από το χειμώνα του 2017 το Ελληνικό κράτος βρισκόταν σε αναζήτηση του Ιμάμη για το λεγόμενο «Τέμενος» των Αθηνών, που πρόκειται να είναι έτοιμο στις αρχές του Ραμαζανίου (2019), σύμφωνα πάντα με τα όσα βλέπουν το φως της δημοσιότητας.

Εκείνη την περίοδο, της άτυπης και ανεπίσημης αναζήτησης του Ιμάμη, και πριν καν γνωστοποιηθεί η διερεύνηση για τον θρησκευτικό λειτουργό, δέχτηκα αρκετά τηλεφωνήματα από κρατικούς υπαλλήλους, οι οποίοι πρότειναν ορισμένες συναντήσεις έτσι ώστε να συζητηθεί κάτι το «ενδιαφέρον», όπως υποστήριζαν. Σε αυτές τις διερευνητικές επαφές, κατατέθηκε η ανεπίσημη πρόταση, που έφτανε στα όρια της επίσημης, έτσι ώστε να αναλάβω καθήκοντα Ιμάμη για το νέο «Τέμενος» της Αθήνας.

Παρακολουθώ στενά τις εξελίξεις και κάθε είδους πληροφορία που σχετίζεται με την ανέγερση του «Τεμένους» από το 2013, όπου τότε, σε άρθρο γνώστης εφημερίδας είχε δημοσιευτεί ότι το νέο «Τέμενος» προβλέπεται να είναι χώρος για «όλα τα δόγματα του Ισλάμ». Συγκεκριμένα, γράφτηκε το εξής:

«Τουναντίον διασφαλίζει την ακώλυτη και ανεμπόδιστη καθολική πρόσβαση και χρήση του χώρου από όλους τους θρησκευόμενους Μουσουλμάνους, χωρίς διακρίσεις, εξαιρέσεις και αποκλεισμούς. Δηλαδή, η επιλογή αυτή εξασφαλίζει σε κάθε πιστό της συγκεκριμένης θρησκείας, ανεξαρτήτως χώρας προελεύσεως, κλάδο, ρεύματα ή υποομάδα του Ισλάμ ανήκουν (Σουνίτες ή Σιίτες Ιμαμίτες, Σιίτες Ισμαηλίτες, Σιίτες Ζαϊνίτες, Δρούζοι, Χαριζίτες, Αχμαντίγια κλπ) πως θα μπορεί να ασκήσει τα θρησκευτικά του καθήκοντα κατά τον τρόπο που επιβάλει η θρησκεία του και η δική του συνείδηση, με ασφάλεια και χωρίς να εξαρτάται από τις διαθέσεις και τον έλεγχο τρίτων προσώπων (των κατόχων των ιδιωτικών χώρων).»

Στις διερευνητικές επαφές και συγκεκριμένα στην πρόταση των κρατικών λειτουργών, έθεσα ένα απλό ερώτημα και κατ’επέκταση όρο από μεριά μου: Το Ελληνικό κράτος χτίζει ένα Τζαμί για ποιους και για ποιο δόγμα; Καθαρά και ξάστερα. Η απάντηση ήταν ότι το Τζαμί θα είναι Σουννιτικό αλλά με δικαίωμα προσευχής από Σιίτες, όπως επίσης θα έχουν το ελεύθερο και άλλες ομάδες να κάνουν χρήση του χώρου. Απάντησα: άρα δεν έχουμε Σούννιτικο Τζαμί, όσο και να προσπαθείτε να το βαφτίσετε έτσι.

Σε παλαιότερο άρθρο μου, είχα σημειώσει για το ζήτημα αυτό: 

«Πρακτικά αυτό είναι αδύνατο. Ο κάθε ένας γνωρίζει εμπειρικά ότι η συνύπαρξη διαφόρων δογμάτων, σε ένα κοινό λατρευτικό χώρο, δεν στέκει και δεν είναι εφικτή, όπως εφικτή δεν είναι μια κοινή εκκλησία για τους Καθολικούς και τους Ορθόδοξους Χριστιανούς. Ένας ορθόδοξος Μουσουλμάνος (Σουννιτης) δεν μπορεί κάνει συμπροσευχή με αιρετικούς (Σιίτες). Επιπλέον, ένα Τζαμί οικουμενιστικό, από την σκοπιά της Ισλαμικής Ορθόδοξης θεολογίας, είναι παράνομο για προσευχή. Πέρα από το θεολογικό πρόβλημα προκύπτει και το κοινωνικό: Επί καθημερινής βάσης θα υπάρχουν συγκρούσεις μιας και η κάθε ομάδα θα έρχεται σε σύγκρουση με την άλλη σχετικά με το ποια θα οδηγήσει την προσευχή και πολλά άλλα παρόμοια»

Κανένας τους δεν μπορούσε να μου απαντήσει σε αυτό το εύλογο κώλυμα, το οποίο στη συνέχεια επιτηδευμένα το αγνόησαν (σε μελλοντικό άρθρο θα πούμε και το γιατί). «Δηλαδή ποια είναι η τελευταία σου απάντηση» αποκρίθηκαν στην πρώτη διερευνητική επαφή. Απάντησα: «Ενδιαφέρομαι να αναλάβω καθήκοντα Ιμάμη και θρησκευτικού λειτουργού, με την προϋπόθεση ότι το Τζαμί αυτό θα απευθύνεται σε Σουννίτες αποκλειστικά και το Τζαμί θα αναγνωρίζεται ως Σουννιτικό, δίχως κανένα δικαίωμα συμμετοχής άλλων δογμάτων. Έτσι δηλαδή όπως προβλέπεται από κάθε δόγμα που σέβεται το πιστεύω του». Μήπως καταφέρατε να βάλετε τους Προτεστάντες, τους Καθολικούς και τους Ορθοδόξους Χριστιανούς σε μια Εκκλησία, και έπειτα επιδιώκετε να εφαρμόσετε την «επιτυχημένη» συνταγή σας και στους Μουσουλμάνους;

Σε αυτό το σημείο να σημειωθεί ότι η συμμετοχή των Σιιτών, στο κατά τα άλλα Σουννιτικό Τζαμί, εξυπηρετεί πολιτικές σκοπιμότητες τις οποίες θα τις συζητήσουμε σε μελλοντικό άρθρο. Για τώρα, απλά να σημειωθεί ότι δεν είναι καθόλου τυχαία η επίμονη και η εμμονή των αρμόδιων φορέων στο να επιβάλλουν την κοινή συμμετοχή Σιιτών-Σουννιτών σε ένα «σουννιτικό» χώρο λατρείας. Και κάθε φορά που τόνιζα αυτό το θεολογικό (και όχι μόνο) κώλυμα, λάμβανα μια εκκωφαντική σιωπή, που μόνο αθώα δεν ήταν. Για το αδογμάτιστο «Τέμενος» είχα μίλησα και σε πρωινή τηλεοπτική εκπομπή του ΑΛΦΑ

Στη συνέχεια, οι κρατικοί λειτουργοί με τους οποίους είχα τις συζητήσεις, μου πρότειναν να περιμένω για λίγο καιρό ως το 2018, μήπως και θα υπήρχαν τυχόν τροποποιήσεις σχετικά με το κώλυμα. Το χειμώνα του 2018 με ενημέρωσαν ότι τελικά δέν θα υπάρχουν τροποποιήσεις επί του θέματος και το «Τζαμί» θα προχωρήσει με συμμέτοχη και των Σιιτών, παρολαυτα προσπάθησαν να με πείσουν να αναλάβω καθήκοντα Ιμάμη με την δικαιολογία ότι η Σιιτική παρουσία «θα ήταν σχεδόν αόρατη». Με άλλα λόγια ασόβαρα πράγματα. Τους ευχαρίστησα για το ενδιαφέρον που έδειξαν στο πρόσωπο μου, και αρνήθηκα.

Τέλος, θα ήθελα να απαντήσω και στην δήλωση του γενικού γραμματέα Θρησκευμάτων του υπουργείου Παιδείας, Γιώργο Καλαντζή, ο οποίος δήλωσε εχθές (16/04/2019) στο Πρώτο Θέμα

«Είμαστε η πρώτη πρωτεύουσα της Ευρώπης όπου θα λειτουργήσει ένα δημόσιο τζαμί. Στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες τα τζαμιά είναι ιδιωτικά και ελέγχονται από εκείνους που χρηματοδότησαν την κατασκευή τους»

Καλό είναι να μην καυχησιολογούμε με τέτοιες δηλώσεις όταν στην πραγματικότητα είναι πηγή ντροπής. Κάτι περισσότερο θα γνωρίζουν οι Ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες κατέχουν ασύγκριτη και τεράστια εμπειρία στο πώς να διαχειρίζονται τις Μουσουλμανικές κοινότητες, συγκριτικά με την Ελλάδα. Κάλλιστα θα μπορούσαν και αυτές να κτίσουν δημόσια Τζαμιά, αλλα κατανοούν τα αυτονόητα: ότι κάθε κοινότητα και δόγμα έχει τις δικές του πεποιθήσεις, τελετουργικά, λατρείες, κηρύγματα κτλ. Όλα αυτά δεν τσουβαλιάζονται σε ένα χώρο, με προχειροδουλειές του ποδαριού, κάτι το οποίο μπορεί να καταλάβει και ένα μικρό παιδί. Βεβαίως, σε καμία περίπτωση, όπως προανέφερα, δεν πιστεύω ότι αυτό γίνεται τυχαία και με αθωότητα. Εξυπηρετούνται συγκεκριμένα πολιτικά συμφέροντα και δη της εξωτερικής πολιτικής, τα οποία θα τα αναλύσουμε μελλοντικά.

Άχμαντ Μ.Ελντίν
Διπλωματούχος Ισλαμικής Θεολογίας
Τζαμί «Σάλαφ ους Σάλιχ» (Αρ Ραχμάν)
IslamForGreeks.org – AhmadEldin.blog

Στο AhmadEldin.blog θεωρώ ότι ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζεται, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι υιοθετώ τις απόψεις αυτές. Το κάθε σχόλιο εκφράζει τον σχολιαστή και μόνο. Παρακαλώ πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Σχόλια με ύβρεις, ειρωνείες, προκλήσεις, χλευασμούς, θα διαγράφονται αυτόματα

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.